
Wypadki na via ferratach. Austria (lata 2008-2018)
6 kwietnia 2023
Lonża odpoczynkowa. Rest loop. Lonża wspinaczkowa
12 lipca 2023
AUSTRIALPIN | CERTYFIKATY I PATENTY | CICHY PARTNER | FERRATA BLOC | FERRATA.BLOC | FERRATA BLOC AUSTRIALPIN | HAMULEC BEZPIECZEŃSTWA | HAMULEC BEZPIECZEŃSTWA FERRATA BLOC | OCENA RYZYKA | OCHRONA PRZED UPADKIEM | REALNA OCENA RYZYKA NA VIA FERRATACH | TRZECIA RĘKA | TRZECIE RAMIĘ | VIA FERRATY | WYPADEK NA WYSOKOŚCI | ZASADY BEZPIECZEŃSTWA NA VIA FERRATACH
Spis treści
- 1. Realna ocena ryzyka na via ferratach. Ferrata Bloc
- 2. Trzecia ręka na via ferratach. Ferrata Bloc Austrialpin
- 3. Certyfikaty i patenty
- 4. Konstrukcja urządzenia Ferrata Bloc (Ferrata.Bloc)
- 5. Jak działa Ferrata Bloc. Zasady bezpieczeństwa
- 6. Montaż hamulca Ferrata Bloc
- 7. Wady i zalety hamulca Ferrata.Bloc Austrialpin
- 8. Podsumowanie
1. Realna ocena ryzyka na via ferratach. Ferrata Bloc
„Wypadek to dziwna rzecz, nigdy go nie ma dopóki się nie wydarzy”. Bo wypadek zwykle spada na nas jak grom z jasnego nieba, i gdyby to był wyłącznie grom, mielibyśmy jasność, świadomie ruszyliśmy na via ferratę mimo oczywistych ostrzeżeń synoptyków. Takie ryzyko ciężko przeoczyć, prawda? Mówi się również, że gdybym wiedział, że się przewrócę, wcześniej mógłbym się położyć, ale czy wtedy nie zostałbym zadeptany? Pewnych wydarzeń nie jesteśmy wstanie przewidzieć na sto procent, ale wyruszając w tak niebezpieczne środowisko jakim są via ferraty, powinniśmy być chociaż w części świadomi ryzyka i naszych ograniczeń.
Rzecz jasna, najlepszym sposobem na uniknięcie wypadku jest całkowite wyeliminowanie niebezpiecznego czynnika – zostajemy w domu, a po via ferratach niech chodzą sobie ci „mniej rozsądni” – ale przecież wiemy doskonale, że nie o to tutaj chodzi. Bo kto jest bardziej rozsądny? Ten który pędzi samochodem przez miasto z zawrotną prędkością, czy ten, który idzie na żelazną drogę bez lonży na via ferraty, a może ten, który nic nie robi?
Realna ocena ryzyka, jeszcze przed opuszczeniem bezpiecznego azylu jakim jest nasz dom, to świetna metoda redukująca. Analizując schematy dróg ferratowych, dobierając odpowiedni sprzęt do warunków, jakich możemy się spodziewać, wreszcie zakładając, że może nas dopaść najgorszy z możliwych scenariuszy, możemy dość łatwo oszacować nasze szanse – szczególnie wtedy, gdy stoi za nami jakieś nabyte doświadczenie. W praktyce jednak jest tak, że o ile potrafimy łatwo sprawdzić prognozę pogody i sprawnie zebrać grupę przyjaciół na ferratową wycieczkę, o tyle trudniej jest nam ocenić, czy trudności, z jakimi chcemy się zmierzyć, nie okażą się ponad naszą miarę. Nawet wybitni wspinacze skalni spadają tak samo jak początkujący turyści ferratowi. Wystarczy, żeby wydarzył się wypadek na via ferratach!
A gdyby tak udało się zminimalizować ryzyko upadku na via ferratach? Skoro to środowisko jest niebezpieczne, skoro do asekuracji wykorzystujemy lonże na via ferraty, które wpięte do stalowej liny, niczym czworonożni pupile, podążają za nami na „elastycznej smyczy”, i skoro ryzyko długiego upadku (od kotwy do kotwy) jest naprawdę duże, to nie fajniej byłoby posiadać narzędzia redukujące ryzyko lotu?
Czy są takie przyrządy? Oczywiście, że są. Przed upadkiem ochronić nas mogą: liny wspinaczkowe i odpowiednie techniki asekuracji, ale tylko pod warunkiem, że mamy wyszkolonych technicznie partnerów (i o ile idziemy w grupie); przed długim lotem uratują nas węzły zaciskowe, które można zawiązać na stalowej linie i z ich pomocą pokonać trudności, chociaż ta metoda, mimo że skuteczna, zabiera wiele czasu; i wreszcie, przed długim lotem ochronić nas może sprytne urządzenie Ferrata Bloc (Ferrata.Bloc), opatentowane przez austriacką firmę Austrialpin.
Ten "cichy partner", nazywany również „trzecim ramieniem”, czy też „trzecią ręką”, nie narzeka, nie pospiesza, nie zazdrości, nie szuka poklasku, nie unosi się gniewem, nie pamięta złego, zawsze jest cierpliwy, ale jak to bywa na tym świecie, posiada również swoje ograniczenia. I chociaż te ograniczenia, w pewnych rejonach świata, na pewnych typach via ferrat, mogą całkowicie wyłączyć ten sprzęt z użytkowania, Ferrata.Bloc może być i często staje się obiektem głębokiej miłości. Czym zatem jest Ferrata Bloc?
2. Trzecia ręka na via ferratach. Ferrata Bloc Austrialpin
Ferrata Bloc to atestowany sprzęt na via ferraty, za którym stoi znany austriacki producent sprzętu wspinaczowego Austrialpin. To proste w budowie urządzenie, wykorzystujące powszechne zjawisko tarcia, nazywane jest hamulcem, który nie tylko ratuje życie, ale również uprzyjemnia pokonywanie naprawdę trudnych odcinków via ferraty. Chociaż urządzenie Ferrata Bloc nie może być używane samodzielnie do asekuracji i zawsze musi pracować w parze z lonżami na via ferraty, jest naprawdę skutecznym narzędziem powstrzymującym upadek. Jako przyrząd awaryjny, Ferrata Bloc Austrialpin wykorzystywany jest tam, gdzie trudności znacząco przekraczają nasze fizyczne możliwości (gdy nieopacznie się w takie zapuściliśmy), albo tam, gdzie realnie obawiamy się upadku, np. na długich, pionowych odcinkach o wysokich trudnościach. Również w parze z linową asekuracją to urządzenie może przydać się tam, gdzie poruszamy się ze słabszym partnerem wymagającym asekuracji i wsparcia podczas podchodzenia w bardzo trudnym miejscu (z wykorzystaniem właśnie hamulca Ferrata Bloc).
Ferrata Bloc firmy Austrialpin jest urządzeniem prostym w budowie, a jego używanie jest intuicyjne, nie mniej, wymaga od nas pewnej uważności (jak chyba ze wszystkim) i przestrzegania fundamentalnych zasad bezpieczeństwa (utrzymywanie napięcia taśmy, na której wisimy, czy też odpowiedniego prowadzenia karabinków lonży via ferrata i hamulca po stalowej linie).
3. Certyfikaty i patenty
Ferrata Bloc firmy Astrialpin to przyrząd objęty patentem i wyprodukowany w Austrii. Urządzenie to spełnia certyfikaty zgodności (jakości) dla środków ochrony indywidualnej (ŚOI) i jako takie dopuszczone jest do sprzedaży na terenie Europy. Chociaż producent w specyfikacji technicznej zamieszcza informację, że urządzenie nie jest testowane w oparciu o wytyczne normy EN 958, która jasno określa zasady konstruowania, atestowania i kontrolowania jakości sprzętu przeznaczonego do wspinaczki drogami ubezpieczonymi na stałe (via ferrata), to jednak urządzenie koresponduje do tej normy i spełnia zasady wyznaczone przez tę normę.
Urządzenie Ferrata Bloc testowane jest natomiast w oparciu o normy przemysłowe dla Środków Ochrony Indywidualnej, w kategorii EAS (Energy Absorbing System). Podmiotem odpowiedzialnym za atestowanie sprzętu jest PSA. Na urządzeniu znajdziemy znak CE 0511, który informuje nas o tym, że urządzenie spełnia określone w testach wymagania. Każdy produkt zaliczany do środków ochrony indywidualnej musi posiadać oznaczenie CE, aby mógł być wprowadzony do obrotu na terenie EU.
4. Konstrukcja urządzenia Ferrata Bloc (Ferrata.Bloc)
Hamulec Ferrata.Bloc firmy Austrialpin zbudowany jest z trzech kluczowych elementów.
Pierwszy z nich i zarazem najważniejszy w całym układzie to zacisk z ruchomym elementem (przypomina on szczęki, czy też otwierające się kleszcze), który pod wpływem nacisku dłoni na dźwignię dociskową (zamek) otwiera zacisk (ruchomy element we wnętrzu urządzenia), a po przyłożeniu do liny stalowej i zwolnieniu zamka zacisk zakleszcza się na stalowej linie do asekuracji.
Drugim elementem urządzenia jest długa i wytrzymała taśma, która w trakcie użytkowania przenosi ciężar naszego ciała na zamek (kleszcze), a ten w wyniku działających sił blokuje się na stalowej linie. Taśma nośna zabezpieczona jest wytrzymałym na uszkodzenia płaszczem, dzięki czemu urządzenie jest trwałe, chociaż nie daje nam to zbyt wiele możliwości inspekcji, kontroli tego, co znajduje się pod płaszczem. W dolnej części ramienia (tuż przy pętli montażowej) znajduje się zintegrowany absorber energii (można go wyczuć palcami pod płaszczem), który w przypadku lotu chroni nas przed konsekwencjami siły uderzenia (zobacz czym jest współczynnik odpadnięcia i siła uderzenia).
Trzecim i ostatnim elementem całego układu jest pętla z taśmy, która montowana jest do łącznika centralnego uprzęży wspinaczkowej za pomocą węzła typu krawat (również nazywanym główką skowronka). Pętlę możemy również zamontować na absorberze energii naszej lonży via ferrata, ale o tym przeczytacie więcej poniżej.
5. Jak działa Ferrata Bloc. Zasady bezpieczeństwa
Hamulec Ferrata Bloc firmy Austrialpin to urządzenie zaprojektowane do powstrzymania upadku na via ferracie, przy czym, jak podaje producent, urządzenie może być wykorzystywane tylko do podchodzenia w pionowym terenie, ale w mojej opinii nadaje się również przy podchodzeniu bardzo stromymi trawersami. Przy trawersach należy być bardzo ostrożnym, ponieważ instrukcja wspomina wyłącznie o terenie pionowym, chociaż w praktyce to urządzenie doskonale radzi sobie również na średnio stromych trawersach. Pod warunkiem, że jest prawidłowo zamontowane i cały czas kontrolowane przez nasze wprawne oko.
Urządzenie działa na zasadzie dźwigni i tarcia, jakie powstaje po obciążeniu hamulca. Po zamknięciu zamka na stalowej linie i po obciążeniu urządzenia masą naszego ciała dochodzi do zjawiska „wyłamywania” karabinka urządzenia (oczywiście w przenośni), dzięki czemu zamek błyskawicznie blokuje się na stalowej linie. Bardzo ważny jest odpowiedni kąt, pod którym pracuje urządzenie, dlatego bezwzględnie należy unikać sytuacji, w których, jeszcze wisząc na hamulcu, łapiemy za zacisk (kleszcze). Gdy zmienimy kąt pracy, urządzenie może ześlizgnąć się po stalowej linie, a tego przecież nie chcemy. Co ciekawe, podczas wspinaczki na ferracie wycenionej na E nie zaobserwowaliśmy żadnego poślizgu przy prawidłowym użytkowaniu (ześlizgu zamka, czy też kleszczy na stalowej linie), co znacząco poprawia komfort psychiczny użytkownika.
Gdy urządzenie nie jest obciążone daje się swobodnie przesuwać po linie stalowej w górę lub w dół, ale gdy tyko dojdzie do jego prawidłowego obciążenia (zawisając na taśmie urządzenia) zamek błyskawicznie zaciera się na linie asekuracyjnej. Prowadząc urządzenie Ferrata Bloc po stalowej linie należy pamiętać o tym, żeby pod żadnym pozorem nie wpinać karabinków lonży via ferrata nad zamkiem Ferrata Bloc (prowadzimy je zawsze poniżej hamulca), ponieważ w wyniku obsunięcia (lotu), karabinki naszej lonży niekorzystnie obciążą zamek hamulca, zmienią jego kąt pracy i urządzenie może przestać pracować.
Co więcej, urządzenie możemy wykorzystywać wyłącznie na ferratach typu tyrolskiego, na których lina stalowa posiada grubość (średnicę) od 12 do 16 mm, i tylko wtedy, gdy stalowy kabel jest naciągnięty. Na ferratach typu francuskiego, gdzie mamy dużo cieńszą linę stalową i do tego luźno poprowadzoną, urządzenie nie będzie prawidłowo działać i nie radzimy tego testować (chyba, że w warunkach laboratoryjnych).
Urządzenie przeznaczone jest do wspinaczki z odpowiednim obciążeniem. Podobnie jak w lonżach na via ferraty pracuje ono w zakresie wagowym od 40 kg do 120 kg (zgodnie z normą EN 958) i nie zastępuje lonży na via ferraty z absorberem energii. Żeby prawidłowo wpiąć hamulec Ferrata Bloc Austrialpin należy kierować się oznaczeniami wybitymi na korpusie („this side up”, „this side down”). Prawidłowe wpięcie w linę stalową do asekuracji ułatwiają nam kolory hamulca. Z jednej strony jest on czarny i tą stronę zawsze wpinamy od dołu, tak, żebyśmy tej części nie widzieli, a z drugiej strony hamulec posiada kolor srebrny z jasno wybitym komunikatem „this side up”. To właśnie tą srebrną stronę należy wpiąć w stalową linę via ferraty. Jeżeli popełnimy błąd i wepniemy urządzenie odwrotnie Ferrata.Bloc nie będzie działać.
Przy wpinaniu zamka w linę zwróćmy uwagę na to, żeby szczęki (zamek) prawidłowo objął linę asekuracyjną. Może zdarzyć się sytuacja, w której zamek na stalowej linie nie zamknie się prawidłowo i urządzenie wyskoczy (odepnie się). Dlatego podczas wpinania upewnijmy się, że zatrzask zamknął się wokół liny!
Korzystając z hamulca Ferrata Bloc powinniśmy pamiętać o jednej fundamentalnej zasadzie. Punkt zaczepienia hamulca do naszej uprzęży powinien być zawsze poniżej punktu zaczepienia urządzenia do liny stalowej. Poruszając się w górę powinniśmy cały czas kontrolować hamulec i przy każdym kroku przesuwać go do pełnego naciągnięcia taśmy. Jeżeli pozostawimy go na wysokości naszej uprzęży (albo niżej), a sami ruszymy w górę, może zdarzyć się, że hamulec nami szarpnie i stracimy równowagę. W wyniku upadku dojdzie do bardzo wysokiego współczynnika odpadnięcia, który może nam zrobić krzywdę. Na szczęście, hamulec posiada zintegrowany absorber energii (shock absorber), który prując się pochłonie część siły uderzenia, ale nie będzie to dla nas miłym doświadczeniem. (O sile uderzenia i ryzyku ciężkich kontuzji przeczytasz w artykule poświęconym współczynniku odpadnięcia na via ferratach).
6. Montaż hamulca Ferrata Bloc
Montując hamulec do uprzęży mamy dwie opcje.
Pierwsza opcja zakłada zamontowanie urządzenia na łączniku centralnym uprzęży za pomocą węzła typu krawat (również główka skowronka) i wtedy urządzenie, gdy nie jest wykorzystywane, może być wpięte w szpejarkę uprzęży (w pętle do transportu sprzętu wspinaczkowego).
Gdy jednak zdecydujemy się połączyć nasze urządzenie z lonżą na via ferraty, a dokładniej z tzw. rest loopem, czyli pętlą wychodzącą z absorbera, do której zamocowane są elastyczne lonże z karabinkami na via ferraty, nie wolno nam wtedy tego hamulca odwieszać na szpejarkę uprzęży. Gdybyśmy to zrobili, może dojść do bardzo niebezpiecznej sytuacji, a mianowicie, w wyniku błędu 180 stopni zablokujemy prawidłową pracę naszego absorbera energii. W sytuacji, gdy hamulec wpięty jest w lonżę via ferrata transport nieużywanego hamulca Ferrata Bloc może odbywać się tylko na samym absorberze.
Jeżeli posiadamy lonżę na via ferraty firmy Austrialpin (najlepiej cały dedykowany komplet, czyli lonżę z hamulcem Ferrata.Bloc) to na absorberze znajdziemy odpowiednią kieszonkę, do której wsuwamy złożony hamulec. Jeżeli nie posiadamy lonży na via ferraty firmy Austrialpin, przystosowanej do transportu Ferrata.Bloc, to jednym rozsądnym rozwiązaniem będzie założenie np. grubej gumy wokół absorbera (nawet gumki recepturki), pod którą będziemy wsuwać nieużywany hamulec.
Zobaczcie bardzo pomocny film o Ferrata Bloc, który dostępny jest na oficjalnej stronie YT firmy Austrialpin.
7. Wady i zalety hamulca Ferrata.Bloc Austrialpin
Wady Ferrata Bloc: Urządzenie jest dość masywne i ciężkie, bowiem waży aż 319 g. i gdy dołożymy do tego jeszcze inny sprzęt via ferrata może okazać się, że plecak nabierze słusznej wagi (czytaj, stanie się ciężki). Ponadto, urządzenie prawidłowo działa wyłącznie na linach stalowych o średnicy od 12 do 16 mm i liny te muszą być napięte. Gdy są luźne, jak ma to miejsce na francuskich ferratach, Ferrata Bloc może się ślizgać po linie i stwarzać zagrożenie.
Chociaż udało mi się z powodzeniem wspiąć na tym urządzeniu po stalowej linie asekuracyjnej, luźno zawieszonej, nie zalecam takiego rozwiązania. Ryzyko upadku jest zbyt duże! W Internecie, na platformie Youtube dostępny jest film pewnego człowieka, który testując urządzenie na luźnej linie stalowej spadł (zsunął się) właśnie z powodu luźnej liny. Analizując ten krótki film można odnieść wrażenie, że błąd, jaki został popełniony, wiąże się również z tym, że JetSetYourself chwycił się taśmy urządzenia i niebezpiecznie zmienił kąt działania urządzenia. Gdyby obciążył urządzenie prawidłowo, na całej długości taśmy, problem na pewno nie miałby miejsca. Na szczęście, test wykonywany był tuż nad ziemią i nie doszło do niebezpiecznego upadku. Zobaczcie ten film.
W urządzeniu wbudowany jest zintegrowany absorber energii, i gdy w wyniku naszego błędu zaliczymy lot, dojdzie do rozerwania absorbera, a tym samym urządzenie trzeba będzie wycofać. Chociaż zastosowanie absorbera energii w Ferrata Bloc nie należy traktować jako błąd, w końcu o to właśnie w tym chodzi, to jednak urządzenie ma spełniać wyłącznie funkcję hamulca w specyficznych warunkach (zazwyczaj w warunkach awaryjnych).
Zastosowanie absorbera, z jednej strony uratuje nasz kręgosłup (gdy w wyniku błędu dojdzie do upadku), z drugiej strony absorber w hamulcu może sprawić, że zaczniemy go używać w dosyć niefrasobliwy sposób. Skoro mogę go wykorzystywać jak klasyczną lonżę na via ferraty (bo posiada absorber energii) to czemu miałbym tak nie robić? Pamiętajmy, że jeden punkt asekuracyjny to zdecydowanie za mało, żeby było bezpiecznie!
Istnieje duże ryzyko, że osoby wybierające się na trudne ferraty zaczną używać tego hamulca jako jedynego sposobu na pokonanie trudności. Niesie to ze sobą poważne ryzyko, ponieważ konstrukcja zamka nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa. Ferrata Bloc nie posiada blokady zamka (możemy go przypadkowo wypiąć, chociaż nie jest to takie proste), a sam zamek, o ile nie zostanie skontrolowany, może wypiąć się samoczynnie (inaczej, możemy go nieprawidłowo wpiąć).
Problem, jaki zaobserwowałem podczas wspinaczki z tym urządzeniem, polega na tym, że po wpięciu w linę stalową ruchoma krzywka musi prawidłowo zaskoczyć na linie, tj. zamek musi prawidłowo objąć stalową linę, a nie zawsze jest to takie proste. Skoro prześwit zamka wynosi około 20 mm (jak podaje producent), a średnica stalowych lin na ferratach typu tyrolskiego zazwyczaj ma 16 mm, to mamy raptem 4 mm luzu. Wpinając urządzenie pod dużym kątem ruchoma krzywka hamulca może przyblokować się o linę i zamek pozostanie otwarty. Gdy tego nie zauważymy, a jest to zjawisko dość nagminne, urządzenie nie będzie działać (samoczynnie wypnie się z liny).
Zaobserwowany problem można dość łatwo rozwiązać. Wpinając Ferrata Bloc powinniśmy zawsze dążyć do tego, żeby zamek przykładać prostopadle do stalowej liny, a po zwolnieniu dźwigni zamka należy jeszcze lekko poruszyć całym urządzeniem (najlepiej przesunąć go nieznacznie w górę). Jeżeli z jakiejś przyczyny zamek pozostanie nadal otwarty, ruch w górę sprawi, że hamulec albo wypnie się jeszcze w warunkach kontrolowanych, albo prawidłowo się zamknie. Zanim zdecydujemy się na zawiśnięcie, bądźmy pewni, że hamulec jest poprawnie zapięty.
Ferrata Bloc firmy Austrialpin jest urządzeniem dość trudno dostępnym na polskim rynku. Na próżno go szukać w sklepach górskich. Co prawda, w Polsce znajdziemy dystrybutora tej firmy, ale samo urządzenie często jest niedostępne. Planując zakup ferrata bloc pod daleki wyjazd, np. na włoskie ferraty, powinniśmy rozpocząć poszukiwania hamulca na kilka tygodni przed samym wyjazdem.
Zalety: Mimo pewnych ograniczeń hamulec Ferrata.Bloc firmy Austriaplin jest bardzo przydatnym urządzeniem. Używając go zgodnie z instrukcją producenta jesteśmy wstanie pokonać wiele trudnych miejsc na ferratach. Również jako narzędzie do odpoczywania Ferrata Bloc sprawdzi się doskonale, ale pamiętajmy, że hamulec nie może być jedynym narzędziem umożliwiającym nam pokonanie trudnych odcinków. Jeżeli zapchamy się w miejsca przerastające nasze fizyczne możliwości, hamulec pomoże nam je pokonać, ale będzie to dla nas znak, że weszliśmy w teren za trudny i być może zagrażający naszemu bezpieczeństwu. Jeżeli podczas wspinaczki via ferratą trudności będą się kompensować, a my na każdym trudnym odcinku będziemy używać ferrata bloc, to czy starczy nam sił na pokonanie całej ferraty? A co, jeżeli tych sił nam zabraknie? Ferrata.Bloc to niesamowicie przydatne urządzenie, ale należy je używać z głową!
8. Podsumowanie
-
Wybieraj via ferraty mądrze. Ferrata Bloc, chociaż może ci pomóc w bardzo trudnych miejscach, nie zastąpi dobrego przygotowania kondycyjnego, fizycznego i mentalnego. Niedopuszczalne jest wchodzenie na ferraty, które przerastają nasze możliwości. Jeżeli jedynym sposobem na pokonanie trudnej ferraty jest ustawiczne korzystanie z hamulca Ferrata Bloc to znaczy, że wybraliśmy zły cel! Wycofajmy się tak szybko, jak to jest możliwe.
-
Poznaj swoje ograniczenia i poznaj ograniczenia hamulca bezpieczeństwa i dopiero wtedy stosuj Ferrata Bloc. Zanim ruszysz na żelazne drogi naucz się korzystać z hamulca bezpieczeństwa. Idź na kurs lub poćwicz używanie sprzętu w bezpiecznym miejscu. Nie ucz się tego podczas trudnych przejść. Krytyczne błędy popełnia się bardzo łatwo!
-
Urządzenie działa na zasadzie dźwigni i zakleszczenia liny w stalowym zacisku (w zamku hamulca).
-
Wpinając urządzenie zwracaj uwagę na zamek. Tylko zamknięty zamek gwarantuje poprawność działania hamulca. Źle wpięty hamulec samoczynnie się wypnie!
-
Wpinaj karabinki lonży na via ferraty wyłącznie pod zamkiem hamulca Ferrata Bloc. Jeżeli karabinki będą wpięte nad hamulcem i dojdzie do lotu, a więc dojdzie do obciążenia zamka hamulca karabinkami lonży, Ferrata.Bloc przestanie działać.
-
Ferrata Bloc działa w zakresie wagowym od 40 do 120 kg (podobnie jak lonże na via ferraty). Nie przekraczaj limitów!
-
Hamulec bezpieczeństwa będzie prawidłowo działał tylko na stalowych linach asekuracyjnych o średnicy od 12 do 16 mm i na linach naprężonych. Na bardzo luźnych linach o małych średnicach urządzenie będzie się ślizgać.
-
Wpinaj Ferrata Bloc w linę stalową wyłącznie srebrną częścią do góry („this side up”) i zwracaj uwagę na zamek (musi być prawidłowo zapięty).
-
Ferrata Bloc nie posiada blokady zamka. Zwracaj uwagę, czy mechanizm otwierający urządzenie nie ma kontaktu ze skałą. Ciężar twojego ciała połączony z naciskiem skały na rączkę może otworzyć hamulec!
-
Nie używaj Ferrata Bloc na poziomych trawersach. Urządzenie przeznaczone jest wyłącznie do wspinaczki po sekcjach pionowych i działa prawidłowo tylko wtedy, gdy się wspinamy! W trawersach lub do odpoczynku na trawersach używaj osobnej lonży.
-
Schodzenie z hamulcem Ferrata Bloc wymaga dużego doświadczenia i świadomości ograniczeń. Unikaj takich rozwiązań, ale jeżeli już zdecydujesz się na taki krok, stosuj technikę małych kroczków!Poruszając się małymi krokami przesuwaj jednocześnie hamulec, ale nigdy nie trzymaj za sam hamulec. Urządzenie nie będzie działać jeżeli mu na to nie pozwolisz!
-
Ferrata Bloc nie jest urządzeniem do samodzielnego korzystania. Podczas wspinaczki ferratą obowiązkowe jest poruszanie się również z lonżami na via ferraty. Tylko w ten sposób zapewnimy sobie pełne bezpieczeństwo.
-
W urządzeniu znajduje się zintegrowany absorber energii, który chroni nas przed niebezpiecznymi przeciążeniami (siła uderzenia podczas lotu).
-
Punkt zamocowania zamka Ferrata.Bloc powinien być zawsze nad tobą, tak wysoko, na ile pozwala ci długość ramienia lonży urządzenia Ferrata Bloc.
-
Naucz się węzłów zaciskowych, które mogą zastąpić hamulec Ferrata Bloc. Nie polegaj wyłącznie na tym urządzeniu. Zanim ruszysz na trudne via ferraty opanuj techniki z asekuracji, ratownictwa i autoratownictwa. Żadne urządzenie nie zastąpi dobrej praktyki, wiedzy i doświadczenia.
4 Comments
Hello Piotr Picheta,
Great article. I will use it to check with my notes before I will post the Ferrata.Bloc missing instructional manual on YouTube.
The test I was making was about dynamically loading the Ferrata.Bloc on a line that under pressure will curve. There is more vertical Via Ferrata with not properly tensioned safety steel cable than the other way around. Still, the tests are not yet conclusive and I will take it through a new round of testing before I will form a final opinion. Right now, I advise to anyone to expect zero aid if the device loads dynamically. In certain situations might catch you but the probability of it failing while dynamically loaded is high.
With regards to the testing cases, I on purpose grabbed the lanyard of the FErrata.Bloc. In real life applications, a climber might have a tendency to grab what comes first at hand while falling. In this case, if the Ferrata.Bloc is grabbed, we need to know how this will behave.
I’ve used the Ferrata.Bloc on multiple extreme Via Ferrata both on vertical and diagonally positioned segments. The device, as long as you will load it statically (as you say, the lanyard is always fully extended with no slack) will do its job properly. From time to time will snap but overall, it provides the aiding it was meant for.
Personally I don’t think is heavy and I find it to be a good aiding tool. As long as you learn how to use it, how to make the anchor point transition with it and understand its limitation, Ferrata.Bloc remains a great and for the majority of the times a reliable tool.
Thank you very much for your opinion. While writing the article, I relied on many sources, but the most important for me was your film and this dangerous situation. Personally, I am afraid to use this device indiscriminately, but I used it on difficult sections, also on a steel rope that was not taut, and the device worked properly. Unfortunately, there are many risks with this device and it should only be used by experienced people. Beginners may have trouble using the device correctly. I am very curious about your article regarding this device. I can’t wait to have a chance to read it.
Once again, thank you very much for this opinion. It brings a lot to this topic and can certainly be helpful for people who plan to buy this device.
I am looking forward to your response and follow up while testing ferrata bloc.
With mountain greetings
Piotr
Muszę uzupełnić ten artykuł o bardzo ważną informację co do zawodności tego urządzenia. Otóż wypina się ono ZA KAŻDYM RAZEM gdy odpadnięciu towarzyszy ruch w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Dlaczego? Otoż w takiej sytuacji „ząbek” części ruchomej blokera wchodzi pomiędzy splot liny via ferraty i dalszy obrót blokera w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara powoduje otwarcie blokera. Wynika to z tego, że część ruchoma urządzenia może zostać otwarta nie tylko poprzez naciśnięcie na znajdujący się z boku „przycisk” ale równie dobrze poprzez nacisk na samą część ruchomą. Niestety urządzenie na którym zupełnie nie można polegać! Testowałem go na Dwóch Wieżach i tak to wyglądało: https://www.youtube.com/shorts/JmSJ55TTnnA https://www.youtube.com/shorts/Hx-6ISBQMzY
Masz rację Leszku, faktycznie, urządzenie nie jest godne zaufania i na szkoleniach zrezygnowałem z jego pokazywania… oczywiście, może się mocno przydać i dodatkowo przy asekuracji linowej może być świetnym narzędziem dla osoby drugiej, która ma znaczne trudności z pokonaniem trudnej ferraty. Nie mniej, osoby niedoświadczone są na tym urządzeniu dość mocno zagrożone… bardzo dziękuję za komentarz 🙂